Rimor20181

Nationaalpark Hoge Kempen

Niet vergeten!

• euh... ijsjes eten ...?
  • de reservesleutels!
  • ... pizza eten!
  • zaterdag 3/3 Oud-Heverlee - Toegangspoort Mechelse Heide

Na de (dure) perikelen met de marter en ijzige wind/regen (die ons tegenhield om in januari naar zee te gaan), zijn we weg voor een 'try-out' weekend in Limburg. Batterijen opgeladen, Webasto opgezet en testritje naar de Decathlon gemaakt. Eerste doel: Mechelse heide.

Camping: campingsalamander

Vertrokken in de smeltende, plakkerige sneeuw rond 11:00. Tegen de middag in camping Salamander. Vriendelijke baas en serveuse. We betalen alvast 2 nachten vooruit: 36euro. Alles geinstalleerd, Webasto op, warme tuinbonensoep, boterhammen. Dan gaan we wandelen.

Door het natuurpark langs nog lichtjes besneeuwde paadjes lopen we rond een vroegere zandwinning, nu een groot, half bevroren, meer. In totaal (we lopen ook af en toe 'verkeerd') doen we 11km in de winterzon. Nadien twee bruine 'Kompels' met olijfjes in cafe Salamander. Het zit vol met wandelaars. Allemaal met minstens 1 hond: Labradors, Beagles, Rottweilers, Bouviers (een kalf!), Retrievers, Strattons, enz. vnl. mannetjes. Wij kiezen 'onze' toekomstige hond: een tussenslag, een Border Collie zien we wel zitten.

Tegen 19:00 gaan we eten: rode porto en Keizer Karel Ommegang, vegetarische lasagne met courgettes, pasta met boschampignons (bijna de beste ooit!), twee glazen rood, 1 liter plat water, 47euro50. Gaan voldaan slapen in opgewarmde WoMo.

zondag 4/3 Fietstocht 58km

V heeft super slecht geslapen: te warm (!), pijn aan de heupen, koppijn van de alcohol, ... We ontbijten toch met super lekker V brood. Tegen 11u vertrekken we op het fietskooppuntennetwerk. Sommige stukken zijn nog besneeuwd en ijzig. Op een helling stappen we af. Het is te gevaarlijk om hierover verder te fietsen. Onderweg komen we een vriendelijke wielertoerist tegen die ons verder helpt wanneer we even niet meer aan de knooppunten uit kunnen. Wij raden hem aan op de baan te blijven fietsen en zeker niet de fietspaden op te zoeken: te gevaarlijk, zeker op koersfietsbandjes. 'Zo hebben we elkaar geholpen', besluit de vriendelijke man (op een schitterende deRosa fiets!).

Tegen 12:00 zijn we nauwelijks 12km verder, in de 'groenste parel' van Vlaanderen: Zutendaal. We steken via Opgrimbie door naar Kattenvenne waar we in de Krater, op 't terras in een stralende zon, een broodje eten met Sprite en Chouffe. Hier zit het vol met mountainbikers. Elke fietser die binnenkomt, krijgt hier een suikerwafel. Dan gaat het, over steeds minder ijzige paadjes, richting Rotem/Stokkem. Via de Zuid-Willemsvaart komen we in Eisden. We stoppen even aan Connecterra, een ambitieus project om de mijnsite op te waarderen. We rijden nog verkeerd omdat de fietsknooppuntbordjes ontbreken. My.maps komt goed van pas als we de uitleg van een Limburgs meisje niet verstaan. Tegen 15:38 zijn we terug aan het Salamanderke: 58.4km! We gaan een paar donkere Kompels/Tonissteiner/Ice Tea drinken en dan naar huis.

We sluiten af met onze camper klassieker: pasta met pesto.

maandag 5/3 Rolstoelpad

Deze keer heeft V wel goed geslapen. We staan pas op om 8:30 ... Ontbijt en dan op verkenning naar het rolstoelpad dat we ooit eens met Mahmet willen doen. Het is een lus van anderhalve km over een betonnen paadje langs de duinen. Halverwege zetten we ons op een bank in de zon en babbelen we over Het Leven ;-). Tegen 11:00 zijn we klaar ... ;-))... euh, klaar voor de terugtocht naar OH, natuurlijk! Nema problema: droog, zonnig, weinig verkeer (als je even de vrachtwagens richting A'pen wegdenkt). 's Avonds bereiden we al onze volgende uitstap voor: Azincourt en Naours. Motor laten checken: sinds zaterdag brandt er een fail-engine-lichtje op het dashboard.